2019.10.31

感性を満たすアウトドア
ウェア作り(後編)and wander journal #03

アンドワンダーとは、登山活動に必要な機能性だけでなく、気分を高揚させるファッションとしての感性を大切にしたアウトドアブランドである。だからこそ、洋服としての美しいシルエット、気持ちを左右するカラーリングはもちろん、時代とともに求められるスタイルの変化にも敏感であろうとしてきた。

創業者であり、デザイナーの森美穂子は語る。創業してからの過去8年間だけでも、ファッションの傾向は変わったと。

「洋服のシルエットだけをみても、分量感が変化してきている。ずいぶん大きくなってきていますよね。襟ぐりのカッティングも変わったし、パンツのウエストの位置も違う。好まれるアイスクリームの糖度が変化するように、綺麗だと感じてもらえるシルエット、着ていて気持ちいいと思ってもらえるデザインって、アンドワンダーを立ち上げてからも随分と変わってきていると思うのです。これは、一般的なアウトドアウェアに求められる『もっとも腕が上がるパターン』といった要素とは、また違う観点ではある。でも、私たちは街のなかで好きな服を着ているときに感じる嬉しさ、楽しさ、気持ちよさと同じ感覚を山のなかでも感じてもらいたい。だから、こうした要素も大切にしようと考えています」

彼女は、1990年代のアウトドアウェアにとくに興味を引かれてきたともいう。当時はまだ、現在ほど機能性素材のバリエーションが豊富ではなく、機能的な制約をさまざまなアイディアで克服しようとした痕跡が見えるのだ。共同創業者で、デザイナーの池内啓太は、「進化せずに、その時代に取り残されたディテールを掘り起こすのが好きだ」と付け加える。

「90年代のアウトドアウェアの作り方や、小さなディテールって、その時代で止まってしまっているものがあるんです。その次の世代へと進化しなかった、たとえば素材の通気性や伸縮性が高くなったから必要なくなったデザインとか。それがすごく面白い。いまのウェアは、技術がすごすぎて意図が目に見えない。あの頃の製品には試行錯誤された痕跡があって、僕たちはそうした要素を読み解いて再解釈をしていくんです」

“and wander” is an outdoor brand that values not only the functionality required for backpacking trips, but also the sensibility of fashion that brightens the consumers’ moods. That is why it is natural for them to focus on creating a beautiful silhouette as a fashion and being selective with colorings which affect the consumers’ emotions. But what is more, they also try to be sensitive to styles changing with the times.

“The fashion trends have changed, even over the past 8 years since our brand was founded,” said Mihoko Mori, a co-founder and designer at “and wander”.

“Just taking a look at the silhouette trends, you can probably notice the change in volume. It’s obviously shifting towards a high-volume look. The cut of the neckline has changed, and the waistline of the pants are also different. It’s similar to how consumers’ preferred sweetness of ice cream varies over time. I feel that, what is thought to be a “clean silhouette” or “a comfortable design to wear” have changed greatly ever since we launched this brand. Their perspective is different from what is usually required for general outdoor clothing, which is to boost the performance of the user. But we wanted everyone to enjoy the happiness, excitement and comfortableness of wearing your favorite clothes, not just when you hit the streets, but also in the mountains. So, I think it is important for us to also value these aspects.”

Mori have been especially attracted to the outdoor clothing in the ’90s. Since the variety of functional materials were not as diverse at that time, you can find the traces of effort using all kinds of creative ideas to overcome the functional constraints. Keita Ikeuchi, a co-founder and designer of the brand, also added, “I like to dig up and discover the details that didn’t evolve and were left behind the times.”

“Some of the small details in the design or the way they made the outdoor clothing back then, are still stuck in the ’90s. One example would be the designs that became unnecessary from the development of fabrics with improved breathability and elasticity. I am really fascinated by these designs and methods that didn’t evolve for the next generation. Outdoor clothing these days are too technical and we can’t see their clear intentions. However, the products back then leave traces of trial-and-error process, and what we do, is we find and understand these elements to reinterpret them.”

アンドワンダー製品の6〜7割は、いわゆる定番アイテムだ。定番アイテムは、カラーリングで年度ごとの変化をつけたり、よりよい素材やディテールを採り入れるなどしてアウトドアウェアとしての機能性を向上させてきた。

ファションの世界に身を置いてきた森と池内にとって、定番製品はほとんど経験のなかった分野。池内は、同社創業以前のキャリアでは、「つねに新鮮な驚き、新しいものを届け続けることが必然だった」と思い起こす。

「そういった仕事に対して魅力を感じる一方で、疑問も感じていました。だから、ブランドを始めようとしたときに、アウトドアフィールドのなかでちゃんと自分たちで試しながら、これはいいと満足できる製品ができたら、それを作り続けたいと思っていたんです。お気に入りのウェアがボロボロになってしまったときに、もう一度買い直しをしたり、気に入った製品で別のカラーが出てきたら買い足す人もいると思うんです。それに、作る側も製品の完成度を高めていくことができる。僕たちのもの作りにかかわってくれている縫製工場なども、毎回新しい挑戦をするのではなくて、すでに安定した品質で作ることができる製品を継続できるから喜んでもらえるんですよね。そういった、みんなが喜ぶ仕組み作りもしていきたいと思っていました。いま、6〜7割程度が定番になっているのは、なんとなく自然に生まれたちょうどいいバランスだったりするんです」

定番とは、より長い間愛着をもって着てもらえる製品の証なのだろう。環境配慮への手段としてリサイクル素材を採用することなども大切だが、一着のウェアをより長く着てもらうことも同じくらい重要だとふたりは説く。

同社製品のなかでアイコン的な役割を果たすようになった要素といえば、光を反射するリフレクターステッチやリフレクタープリントである。これは登山やアウトドアだけでなく、街中で着るときにも機能的であってほしいとの願いから備えられた。たとえば夜間、自転車に乗っているときに自動車を運転している人からの視認性を高めることで、事故を防げればとの思いで採り入れたという。リフレクタープリントは、2019年秋冬に登場するフランス・サロモン社とのコラボーレション。ハイキングシューズ「salomon OUTPATH GTX by and wander」にも活かされている。

About two-thirds of “and wander” products are what they call the standard items. For these items, they have been working on releasing different colors every year as well as enhancing the functionality as an outdoor clothing by using better materials and details.

Being involved in the world of fashion, Mori and Ikeuchi had little experience in making standard items. “It was inevitable for us to keep seeking for fresh surprises and to continue providing something new to the consumers,” Ikeuchi said, as he recalled his previous career.

“I was attracted to this idea, but at the same time, I was also skeptical about it. That is why when we launched this brand, I wanted to actually try the clothes ourselves in the outdoor field and continue making the clothes that we felt comfortable with. I believe that some consumers would buy an exact same item again or buy another one with a different color if their favorite clothes have worn out. In fact, the creator-side can also benefit from making standard items because we can pursue a higher degree of perfection. The sewing factories and other partners that supports us with our production can also be happy since there would be no need for challenges to make something new every time, and instead, they can continue making products with a consistent quality. Creating this kind of system where everybody can benefit from, was a part of my initial plan. So, our standard items covering two-thirds of our product now, actually is the right balance of ratio that somehow developed naturally during our creating process.”

Standard items are a proof of being a product that the consumers have an attachment to and would wear for a longer period of time. Mori and Ikeuchi explains that making quality clothes that can be enjoyed for a long time is as important as utilizing recycled materials for their product as a part of a pro-environmental action.

The characteristic that became iconic of “and wander” product is the light reflecting feature, including reflective stitching and reflective printing. These designs were added to enhance functionality not only for hiking and outdoor activities but also for daily use in the urban areas. For example, by improving visibility of cyclists for car drivers with this feature, it may prevent car accidents. Reflective printing is used on the new hiking shoes released in the upcoming Fall/Winter 2019 collection, “Salomon OUTPATH GTX by and wander”, a collaborative item with a French-based company, Salomon.

森は、「デザインの表現手段としても、リフレクターを採用している」とも話す。

「光を反射する糸を使ったリフレクターステッチを使いはじめたのは創業当初から。これは、ほかのブランドにはあまりなかった表現だったので、次第に多用してくようになりました。いまではジッパーポケットのまわりや、ロゴマークにもリフレクタープリントを使っています。そうしたら、いつの間にかアンドワンダーのひとつの特徴になっていて、リフレクターを見てアンドワンダーらしいねって思ってくれる人が増えていきました」

定番に加えて、ワンシーズンのみ展開するシーズンコレクションもラインナップしてきた。これまでは、迷彩柄やグラデーション柄のほか、各界のアーティストとのコラボレーション作品も展開してきたが、池内は時代の変化を表現するからこそ、「評判がよくてもあえて継続せず、次のシーズンはあえて変える」と話す。

2019年のシーズンコレクションとしてラインナップしているのは、絵の具を飛び散らしたような柄をあしらったスプラッタープリントだ。これは、アンドワンダーの個性といえるリフレクターを掘り下げて、次なるステップへと発展させたアイデア。リフレクタープリント加工を施したモデルが中心となるが、特筆すべきは、京都の染職人が、一点一点模様を描いたアイテムだ。

「普通は、柄をプリントした生地を裁断して、縫製して洋服に仕上げていくけれど、こちらはすごく特殊な作り方。ある染職人さんに描いていただいて、洋服として出来上がってから染めています。インクにも凝っていてシルバー色のものと、黒を混ぜて少しトーンを落とした2色を使うことで反射率を変化させているんですね。着物ではアウトドアウェアで使う撥水性が高い素材は使わないから、職人さんもとても苦労したようです。しかもインクを塗った面が平らでないと反射しないので、ひとつひとつ手で柄を塗ってもらって、インクを紙で押さえてフラットになるようにして反射率をできるだけ高めました。それと、ジッパーにインクが乗ってしまうと開閉しににくくなるのでマスキングテープを貼って。模様も1点1点少しずつ違うので、まるで一枚のキャンバスに絵を描いていくような作り方なんです」

つねに新しいものを生み出し続けるファッションの世界にいたからこそ、彼らは「いまも驚きをもたらすことも忘れていない」と話す。

「デザインへの好奇心ですよね。リフレクターのインクだったり、ステッチだったり、プリントだったり、いままでやったことがないことだったので、やってみるとどうなるんだろう。そんな好奇心から生まれたのが今回のスプラッター柄なんです。いっぽう定番では、新しい素材などを試したり、機能性を高めていく面白さもある。これは、純粋なファッションでは得られない面白さだと思います」

ファッションとしての驚きと、アウトドアウェアとしての機能を熟成させていくこと。これを高い次元で両立できるならば、唯一無二なブランドができあがる。そうふたりは信じているのだ。

“These reflective features are also used as one of the ways to express our design,” said Mori.

“We have been using reflective stitches since the launch of our brand. Since we found that other brands rarely used this design expression, we gradually became to use these reflective features more frequently. Now, we use the reflective printing around our zipper pockets and even for our logo. These features had become one of the unique characteristics of our product before we even knew it, and more and more people see it as a typical design of ‘and wander’ items.”

In addition to the standard series, they also provide consumers with the limited collection of the season. “and wander” has been releasing camouflage and gradient colored design products as well as collaborative items with leading figures from various fields. However, according to Ikeuchi, since it is important for them to express the change of times, they would “choose to release a different item for the next season even if this season’s item was highly evaluated.”

One of the unique series in their 2019 season’s collection are the splatter printed items with paint splatter design. This design was born by digging deeper into their iconic reflective design and expanding it to the next level. This season’s main model would be the clothes with reflective printing, but what is noteworthy, are the items with hand-drawn patterns by the dyeing artisans.

“The normal process of making our product would be to cut and sew the fabric with the design already printed on; but this item is made through a unique process. We would have the dyeing artisan to sketch the patterns on to the fabric first, sew them into a clothing, and then finally dye. We were also selective about the ink used on this item. Silver ink is used for some parts and for the other parts, we mixed black with the silver to make an ink with a darker tone. This way, it gives a slight difference in reflectivity. There were a lot of difficulties especially for the artisan, because unlike kimonos, outdoor clothing uses highly waterproof materials. Also, the painted surface has to be smooth to make the ink reflect, so after we had the design hand-drawn one by one, there was a process to make the surface smooth by pressing down the ink with a piece of paper to improve reflectivity as much as possible. Not only that, but we also used some masking tapes to avoid the ink to dry on zippers and causing it to be stiff and difficult to open and close. Every item has a slightly different pattern, so it is as if we’re painting on a canvas.”

“We still haven’t forgotten the idea of bringing surprises,” Ikeuchi and Mori said. This mind-set comes from their experiences in the world of fashion where they kept creating something new.

“We have insatiable curiosity about designs. Using reflective inks, stitches, or printings were something we have never tried before and this makes us wonder how it would look like if we actually used them on our design. This curiosity is exactly what created our splatter design. On the other hand, making our standard items have a different excitement, where we can try out new materials and improve functionality. I think this is something we can’t experience if we just pursued pure fashion.”

The “surprise” that fashion delivers and the “functionality” of outdoor clothing. Ikeuchi and Mori believes that if they succeed to make these two elements more mature and combine them in a higher dimension, they can create a unique brand like no other.

text Taro Muraishi
photography Keita Noguchi
translation Masumi Tokugawa